صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 11

الموضوع: بليز بليز حد عنده خبرة يجاوب

بليز بليز حد عنده خبرة يجاوب

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    بصراحة يا جماعة والله الموقع ده مفيد جدا
    انا لسه شيفاه من يومين وانا حاليا سبت شركتى وكنت بدور على شركة تانية وعرفت منه حاجات كتير عن الشركات
    فى عندى مشكله يا ريت بخبرتكم تساعدونى فى حلها
    انا خريجة علوم ونفسى اشتغل فى شركة محترمه ليها اسمها بعيد عن المكاتب دى اللى هى اى كلام
    ولكن اى شركه محترمة اعمل فيها انترفيو تقول لا احنا مش بناخد علوم :SugarwareZ-188:
    حسه ان علوم دى عار بقت عقبه فى حياتى مع ان شخصيتى حلوة جدا بتعجب اى حد
    خلاص انكتب عليا مكاتب وبس

ونفسى فى كورسات medical background يا ترى حد عنده خلفيه ازاى اطور من نفسى:SugarwareZ-212: واخد الكورسات دى وغيرها من الكورسات الخاصة بمجالنا
    واسفة جدا للاطاله

ويا ريت تقبلونى معاكم
    fficeffice" />>وباقة ورد منى لكل المشرفين ع الموقع الخطير ده:SugarwareZ-236:>

هاى يا دكتورة
    اولا منوره المنتدى وان شاء الله تستفيدى من وجودك هنا فى المنتدى
    بعدين يا بنتى اللى ميخدوش علوم هم الخسرانيين علوم دى اجدع ناس
    فيه مكاتب علميه كتير محترمه جدا فى شغلها وفى سستمها
    مش شرط تكون انترناشوال او مالتى عشان تكون تكون شركه جامده او فرصه جامده

بصى المنتدى هنا فيه قسم تنميه المهارات هتستفيدى جدا
    اما عن المديكال باك جروند اللى بتسالى عليه فانتى تقدرى تظبطى نفسك من النت شوفى الموضوع اللى عايزاه واعملى عنه سيرش هتلاقى معلومات كتيرة جدا ومن مصادر كتيرة
    وربنا يوفقك لشغل جديد قريبااااااا

الصيادلة فى البلاد المحترمة ممنوع يشتغلوا فى الدعاية
    الموضوع مش علوم ولا بيطرى ياجماعة

اوعي تحطي ده في دماغك الكلام ده كان زمان دلوقتي شركات محترمه جدا بتاخد علوم عادي بس اهم حاجه لازم تكوني مميزه وخش شوفي ركن الوظايف وانت تتاكدي واتمني لك التوفيق باذن الله

بصو يجماعة بداية اتمنى محدش يقول علوم ولا بيطرى ولا صيدلة لان الموضوع ده اتناقش كذا مرة وللاسف اما بتناقش بيعمل مشاكل بين الاعضاء لكن
    بالنسبة لطلبك موضوع الميدكال باك جراوند
    ده طبعا لو غاوية ممكن تتطلعى على اطلس الادوية البشرية وفى كتب خاصة بالصيدلة بتتكلم عن الامراض الاساسية وعلاجتها وباللغة العربية كمان
    ادخلى المنت\يات الطبية زى الطبية واقرى التوبيكات بتاعتهم وحاولى تكتسبى ولو كل يوم كلمة طبية جديدة وان شاء الله بمجهود زيادة هتوصلى
    مع العلم ان كله ده حاجه والعمل كمندوب حاجه تانية
    كمندوب انتى المطلوب منك داتا علمية عن الدوا اللى بتشتغلى عليه وتوصليه للطبيب فلو اشتغلتى كبداية ف مكتب زى مبتقولى ودخلتى واتعاملتى فترة وهتكتسبى خبرات هتؤهلك لمكان افضل خصوصا لو اشتغلتى ع ادوية مش كوزموتيكس هتبحثى عن المعلومة وتثبتيها وهتتعملى عملىيا
    افضل وسيلة لتعلم الانخراط ف العمل والبحث عن المعلومة وتطبيقها

بصي يا ست ذكرى
    بالرغم ان انا بيطري وانك ممكن تقطعي عليا بس نصيحة مني شيلي حوار ان علوم وحشة او مش بياخدوها دية خالص من دماغك
    في شركات كتير محترمة وكبيرة بتاخد علوم عادي
    افنتس مثلا في الاريا بتاعتي اخدت تلت بنات علوم
    وطبعا افنتس شركة محترمة ومالتي كمان
    وشركة فاركو كمان بتاخد علوم
    بالنسبة للباك جروند الميديكال انتي مش محتاجة غير الباك جروند الخاصة بالادوية اللى انتي هتشتغلي عليها غير كدة انتي مش محتاجاها
    ولو حد غلس عليكي في انترفيو و قالك انتي مش عندك اي باك جروند ميديكال قوليله ان الميديكال اللى هتفيد الشغل والشركة هو اللى انتي هتاخدية في التراننج
    وفي النهاية ربنا يوفقك ويوفقني ويوفق الجميع

سلام عليكم والله يا دكتورة انا علوم ومش حاسس بالموضوع دة بالنسبة ليا فى الشغل وانا بقالى 5 سنين شغال بداءت بمكت علمى والحمد لله دلوقتى شغال فى شركة وكنت هشتغل فى ميرك شارب مالتى ناشونال وعادى جداااااااااا العملية مش حكاية خريج اية ولو حضرتك عاوزة تطورى من نفسك
    ممكن تاخدى كورسات فى جامعه محترمة كورسات وممكن تاخدى كورس فارما اى حد من صحباتك الدكاترة يشرحهولك وطورى من نفسك وزاكرى كتير هتتعلمى بسرعه وهتستفيدى ولا تيأسى ابدا حاولى مرة واتنين وثلاثة واياكى والياس والاستسلام دول اول مرحلة فى الفشل و

بسم اله الرحمن الرحيم
    بدايه احب ان اتوجه الي القائمين علي المنتدي الرائع واللي بيجمعنا نتشاور في كل حاجه عشان نرتقي الى الامام دائما
    بصي يادكتوره مجال الدعايه ده مجال صعب وسهل في نفس الوقتصعوبته في اوله عشان المندوب يسوق نفسه دي اهم حاجه ولازم يكون
    عارف منطقته كويس قوي اما سهولته بعد كده ان الواحد خلاص حفظ الشغل وعرف ازاي يجيب تارجته ويمشي شغله
    اعملي اسمك في السوق الاول وانت هتلاقي في الاخر لان في الاول وفي الاخر ده رزق
    وللعلم انا خريج علوم اتبهدلت في اول الشغلانه لكن الحمدلله اشتغلت في شركه محترمه بتتصنف حاليا المركز الثامن علي مستوي مصر
    وزي ماالاعضاء شرحوا ان في شركات مالتي ناشيونال بتاخد علوم فعلا والله مثلا افينتس واحد صحبي وواحد صحبي تاني في جالاكسو وميرك ..... وغيرها
    اعملي اللي عليكي وربنا هيكرمك ان شاء الله

انا اعرف واحد فى ميرك شارب و خريج علوم و فعلا افينتس بتاخد علوم فعادى جدا انتى بس ركزى و دورى على الفرصه و ربنا معاكى

ميرسى جدا جدا ليكوا كووووووووووووووولكم يا جماعة بجد والله انتوا رجعتوا لى الثقة فى نفسى من تانى بكلامكم ده
    وخصوصا بعد مسبت شركتى وقعدت فى البيت فترة مع التعليقات السخيفة اللى كنت بسمعها عن كليتى لكن انتوا بجد شجعتونى
    انى اتواصل وابحث مرة اخرى عن فرصة افضل لانى بجد وبدون اى غرور منى شيفة نفسى فى الدعايه وحسه انى بس محتاجة اخطو الخطوة الصحيحة
    وده مش كلامى دا كلام كل صحابى فى الماركت
    ويا ريت لو حد يعرف فرصة كويسه عن اى شركة كويسه يقول حتى ولو رقم تليفون اى حد من الشركة بس بليز ميكونش مكتب
    والله مش بقلل من شان المكاتب ولكن انا بقول كده لانى اشتغلت فترة فى مكتب وتعبت فيه اوى:sm251: وبرده اتظلمت اوى وخصوصا فى الماديات